Meld je nu aan!

Zelfzorg na je bevalling

Fempowerment Academy

Tijdens de periode voorafgaand aan je bevalling, is het vaak gebruikelijk dat je je volledig richt op materiële zaken. Denk aan het inrichten van de babykamer, het kopen van schattige babykleertjes en het zoeken naar de beste kinderwagen. Het is heerlijk om jezelf onder te dompelen in deze voorbereidingen. Daarnaast besteed je veel aandacht aan de gezondheid van zowel jou als je baby, tijdens de controles bij de verloskundige of in het ziekenhuis. Misschien ben je ook bezig met het opstellen van een geboorteplan, waarin je jouw wensen voor de bevalling vastlegt. Maar hoe zit het eigenlijk met de periode die volgt na de bevalling, die bekende ‘veertig dagen’?

De overgang naar het ouderschap en de gevolgen van de intense prestatie van de bevalling verdienen alle aandacht. Sterker nog: jij verdient alle aandacht. Nog sterker is het besef dat een blije en gezonde moeder een positieve invloed heeft op de baby, het gezin en zelfs op de hele samenleving.

Checklist om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de periode na de bevalling

Hieronder delen we een handige checklist die je kunt gebruiken tijdens je zwangerschap om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de periode na de bevalling. Kies de punten die relevant zijn voor jou en voeg toe wat jij nodig acht. Je kunt bijvoorbeeld boeken lezen, podcasts luisteren en daarnaast kun je ook altijd op ons rekenen! Wij bieden namelijk ook zogenaamde ‘vierde trimesterzorg’ aan. Klik hier om daar meer over te lezen.

Jullie zijn ouders!

Met de komst van een baby verandert niet alleen je rol van partner naar ook papa en mama, maar ook jullie relatie. Jullie zijn niet langer alleen partners in liefde, maar ook partners in de vorming van jullie gezin. Een gelukkig gezin betekent een gelukkig kind!

Communiceer met elkaar over jullie verwachtingen. Bespreek hoe jullie het ouderschap voor je zien. Wat vinden jullie belangrijk? Waar kijken jullie naar uit en waar zien jullie tegenop? Hoe kan de ander je ondersteunen wanneer je het even moeilijk hebt?

Bespreek ook de praktische aspecten: hoe gaan jullie de zorg voor de baby en eventuele andere kinderen verdelen? Hoe zit het met het huishouden, werk en niet te vergeten: de nachten? Realiseer je dat dit een doorlopend gesprek zal zijn. Wanneer jouw partner weer aan het werk gaat, wanneer jij weer aan het werk gaat, en wanneer er andere veranderingen in jullie gezin plaatsvinden, zullen jullie opnieuw moeten kijken naar de verdeling en hoe dat voor jullie beiden voelt.

Neem je rust!

Voor een gezond fysiek en emotioneel herstel is rust een van de belangrijkste, maar soms ook moeilijkste aspecten van de kraamtijd. Ondanks dat je wellicht snel weer van alles wilt doen of het gevoel hebt dat je dat moet doen, is het belangrijk om van tevoren na te denken hoe je die rust kunt behouden.

Je zult vaak het advies krijgen om te slapen wanneer de baby slaapt tijdens de kraamtijd. Probeer in de eerste 40 dagen na de geboorte van jullie kindje die dutjes overdag vast te houden en regelmatig rustmomenten gedurende de dag in te plannen.

Realiseer je dat jij vrij bent om kraambezoek uit te nodigen. Het is niet noodzakelijk om dit direct te doen of de hele familie over de vloer te hebben. Beperk het aantal en de duur van bezoek tijdens de eerste periode. Denk aan jezelf en jouw eigen grenzen. Een tip is om de kraamverzorgster op de hoogte te stellen van jullie wensen, zodat zij kan helpen bij het bewaken van de bezoektijden.

Bedenk van tevoren wie je graag in de eerste dagen of weken op bezoek wilt hebben en wie later kan komen. Als je helemaal niemand wilt ontvangen, is dat ook prima. Je kunt overwegen om de geboortekaartjes pas later te versturen.

Praktisch gezien is het goed om na te denken over wie je kunt vragen om af en toe even op te passen, zodat jij kunt slapen of rustig kunt douchen. Ongetwijfeld zullen de mensen om je heen graag even voor de baby willen zorgen, maar het is belangrijk dat dit goed en vertrouwd voelt voor jou.

Gezond eten en drinken

Gezonde en voedzame maaltijden en drankjes hebben een heilzaam effect. Zowel micro- als macronutriënten zijn essentieel voor herstel, energieopbouw en je hormoonbalans, vooral als je borstvoeding geeft.

Zoek recepten voor eenvoudige maar voedzame maaltijden en soepen die je lekker vindt tijdens je kraamtijd, zoals die te vinden zijn in boeken als ‘De eerste veertig dagen’ van Heng Ou of ‘MAMA’en’ van Nina Pierson.

Bereid deze recepten tijdens je zwangerschap en vries ze in. Als je weinig vriesruimte hebt, kun je misschien vragen of je bij de buren wat kunt opslaan!

Plan van tevoren waar je gemakkelijk voedzame maaltijden kunt halen of laten bezorgen.

Zorg ervoor dat je voedzame en gemakkelijke snacks in huis hebt die je de hele dag door kunt eten, zoals noten, cherrytomaatjes, hardgekookte eieren, dadels, avocado, olijven, sardientjes in blik, gedroogd fruit en volle melkproducten, enzovoort.

Vraag vrienden en familie die op kraambezoek komen om een maaltijd mee te nemen in plaats van een cadeautje.

Overweeg eventueel wie een “mealtrain” voor je zou kunnen organiseren en vraag die persoon om het voor je te regelen.

Ondersteuning

De bekende uitdrukking “It takes a village to raise a child” is zo waar. We hebben gewoon ondersteuning nodig, maar het is vaak lastig om erom te vragen. Bespreek vooraf met je ouders, schoonouders, broers, zussen, vriendinnen en andere geliefden wat ze voor je kunnen betekenen tijdens je kraamtijd en waar je wel of geen behoefte aan hebt.

Als mensen vragen wat ze voor je kunnen doen, aarzel dan niet om ze te vragen een wasje voor je te draaien of een maaltijd te bereiden.

Wie kan je helpen met het huishouden? Wie kan een keer de was voor jullie doen? Als je een schoonmaakster hebt, vraag dan of ze extra kan langskomen, of zoek tijdelijk hulp via platforms zoals Helping, Sopje of een ander platform.

Bij wie kun je terecht voor een luisterend oor en advies als je even niet meer weet hoe het verder moet?

Wie kan je andere kind(eren) een keer opvangen? Of kan je helpen als je alle kinderen tegelijkertijd naar bed moet brengen terwijl je partner weg is?

Bij het kiezen van kraamzorg is het goed om te weten dat er keuzes zijn en dat je kunt kijken naar wat het beste bij jou past. Kraambureaus bieden verschillende opties, zoals natuurlijke kraamzorg, reguliere zorg of holistische zorg.

Als je graag borstvoeding wilt geven, is het goed om te weten dat het erg fijn kan zijn (en soms nodig) om hulp van een lactatiekundige in te schakelen. Controleer nu alvast of je verzekering (gedeeltelijk) de kosten hiervoor vergoedt.

Je kunt overwegen of je behoefte hebt aan een postpartum doula of postpartum behandeling tijdens de kraamtijd. In het boek van How About Mom kun je hier meer over lezen en bepalen of dit bij jou past.

Maak een lijstje met handige hulpmiddelen voor na de bevalling en zorg ervoor dat je deze producten alvast in huis haalt, zoals een flesje/bidon met verzachtende kamillethee om na het plassen te spoelen, comfortabele kleding voor borstvoeding, een warme kruik, zachte sloffen en verzorgingsproducten voor jouw herstel.

Doe dingen waar je blij van word!

Tijdens je kraamtijd zit je in een emotionele achtbaan. Maak een lijstje van dingen waar je blij van wordt, of het nu is wanneer je het even moeilijk hebt of gewoon wanneer je er zin in hebt. Onthoud dat je altijd op dit lijstje kunt terugvallen wanneer dat nodig is, en zorg ervoor dat je partner ook op de hoogte is van deze lijst. Het is namelijk een intensieve periode voor jullie beiden. Denk bijvoorbeeld aan een massage, een ontspannend bad (wacht wel tot het bloedverlies is gestopt), wandelen in de natuur, bellen met vriendinnen, een romantische komedie kijken op Netflix, genieten van chocolade, dansen op muziek, enzovoort.